woensdag 12 december 2007

Zie ik dat nou goed ?

Al jarenlang heb ik links -7,50 en rechts -4,50. Nooit geen last gehad; ik kon alles goed zien. De laatste tijd vond ik, dat ik scherper moet kunnen zien. Teletekst vanaf de eettafel is vrijwel onmogelijk.
De opticien van Pearl mat mij in 40 minuten nieuwe glazen aan; -7,00 en -4,25 was hun resultaat. Enkele weken later bracht ik de bril terug; ik zag af en toe dubbel en bovendien niet scherper. Pearl vond het niet leuk maar ze hielden hun reclame-slogan in ere en ik kreeg mijn geld terug.
Bij een andere brillenmaker kwam ik bij een optometrist; na 45 minuten kwam zij op -6,50 en -3,75 maar zij en ik twijfelden aan deze uitkomst.
Ze hadden nog een andere deskundige vakvrouw in huis; een orthoptist. Die bevestigde na een extra uurtje deze meting.

Hun verklaring:
Je ogen zijn al jarenlang gewend om te corrigeren uitgaande van -7,50 en -4,50
Eigenlijk moet je -6,50 en -3,75 hebben; als je ogen daar eenmaal aangewend zijn, dan kijk je veel rustiger omdat je ogen dan minder hoeven te corrigeren. Je kan dat een paar weken uitproberen met 2 goedkope brilleglazen
Scherper kijken zit er niet in. Je kijkt ongeveer op 85 % scherpte; die andere 15 % ben je kwijt door een beginnende (ouderdoms)staar. En dat is alleen via een staar-operatie te verhelpen.
Maar daar ben ik nog lang niet aan toe; ook de oogarts wou mij pas over 7 jaar weer voor controle terug zien.

Moet ik wel een nieuwe bril.
Eigenlijk dus niet.
Probleem is, dat de glazen van mijn huidige bril vol met krassen zitten. En dat kijkt niet goed.
Dus helaas toch een nieuwe.

1 opmerking:

Martijn Oudeman zei

Zat Pearl toch in de goede richting.
Ik heb trouwens ook oudersdoms-staar.
Door de prednison.
Maar ook voorlopig nog niet erg....