zondag 25 november 2007

Bloemkooluuuh

In mij jonge jaren organiseerde ik zomerkampen voor de opgeschoten jeugd van Leiden. Bij gebrek aan beter heb ik één keer de leiding van de keuken op me moeten nemen. Circa 35 eters.
Op een dag had ik bloemkool gepland; 11 bloemkolen en 10 kilo aardappel werden door het corvee verwerkt en ik deed het in één grote pan zodat het allemaal tegelijk gaar zou zijn. Daardoor was er een extra vuurpit beschikbaar om de 35 gehaktballen te kunnen braden.

Gisteren stond er ook bloemkool op het menu. Ik dacht aan toen. Achter mij stond het onvolprezen werk "Kookboek van de amsterdamsche huishoudschool" uit 1912.
Een erfstuk. De kookbijbel van mijn schoonmoeder.
Ik keek op bladz. 181 en daar staat "... de vroege bloemkool is gaar in circa 17 en de late bloemkool in 34 minuten ...". Het is nu eind november en tsja, dat kan je dus niet zomaar bij elkaar gooien.
Met het boek in de hand loop ik de kamer in en lees het voor aan A. om weer direct terug te gaan naar mijn keuken.

Even later blijkt het fout gevallen te zijn; "... is het nou zo vervelend om een keertje te moeten koken..." en "... je kan toch ook gewoon aan mij vragen hoe je een bloemkool moet koken; dat boek is een eeuw oud...".

Mijn "te kort door de bocht" bleek haar "te kort lontje" te ontmoeten.

Nee, het spelletje "Zieke Antje en Broeder Hendrik" hebben we nog niet echt onder de heup. Dit spelletje duurt nog zo'n 5/6 weken dus we hebben gelukkig nog wat leertijd te goed.
De komende 30 huwelijksjaren is er een kans, dat we vaker zo'n spelletje moeten spelen. En waarschijnlijk in wisselende rollen.
Kunnen we voor die tijd maar beter cum laude geslaagd zijn.

Geen opmerkingen: