dinsdag 19 februari 2008

Bet-Betjes 2

Opa Cornelis Groenendijk (geboren 1872 en overleden op 24 januari 1956) was getrouwd met opoe Maria van Leeuwen (geboren 1874 en overleden 1939. Zij begonnen samen in de Bloklandstraat 186 in Hilligersberg.
Zij kregen David, Maria, Ali, Ari, Lena (jong gestorven), Frits, (die op 13 jarige leeftijd overleed aan de beruchte Spaanse Griep die in 1918 / 1919 zeer veel slachtoffers maakte), Cor en Piet.

Opa werkte in de haven als duiker; met de hulp van een duikerklok herstelde hij de aanlegsteigers en kademuren die door de aanleggende grote zeeboten kapot gestoten waren. Waarschijnlijk was hij in loondienst van de gemeente Rotterdam dus “vast werk”.

Hun dochter Maria en hun schoonzoon Thijs werden in 1919 de ouders van Thiemo’s over-oma Aleida.

Ik heb mijn over-opa een paar keer gezien bij mijn grootouders in Wassenaar. Ik herinner mij nog, dat hij bij het eten uit de bijbel las en voorging in gebed.
Ik zie ook nog zijn goedkeurende ogen toen mijn opa het konijntje met zijn 4 pootjes uit de jus-pan optilde om aan te snijden.

Geen opmerkingen: