woensdag 9 april 2008

Knorretje

Ik was 11 en kreeg hem van mijn vader.
Het spaarvarken.
Zijn spaarvarken, dat hij van zijn vader had gehad.
Mijn opa dus; Henk heette hij.
Nooit gezien; hij was al bijna 30 jaar dood voordat ik geboren werd.
Er zat ook al geld in het varken.
Met schudden kreeg je ze er gemakkelijk uit. Konden ze vroeger natuurlijk ook.
7 halve centen, 3 halve stuivers en 3 nikkelen oorlogscenten.
Ze waren niet meer in te leveren.
Daarom zaten ze er natuurlijk nog in. Van onder het vloerkleed of van tussen de kussens van de bank. Ons bin zunig.
Ik heb fors bijgespaard; 79 centen, 3 stuivers en 2 zilveren dubbeltjes. Dikke buik.
Ze zijn niet meer in te wisselen. Zeeuws bloed hé.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Als je er nu ook alvast wat eurocenten (bij voorkeru uit verschillende landen)ingooit, dan kan Thiemo zich over 30 jaar ook verkneukelen,.............

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Over het kannetje, het bijbeltje en het beursje is ook heel wat te schrijven.
Ben benieuwd.